Pas lędźwiowy – rodzaje i zastosowanie

Coraz więcej ludzi uskarża się na bóle i dolegliwości kręgosłupa, a ich przyczyny mogą być bardzo różne. Czasami wystarczy trochę poćwiczyć czy kupić wygodny fotel biurowy. W niektórych przypadkach ulgę może przynieść noszenie pasa lędźwiowego.

Dlaczego kręgosłup boli? Czy pas lędźwiowy pomoże?

Postęp techniczny i cywilizacja nie zawsze służą kondycji fizycznej człowieka. Dla zdrowia kręgosłupa szkodliwa jest nie tylko praca fizyczna, wymagająca dźwigania ciężkich przedmiotów, lecz także ta wykonywana z pozycji siedzącej, gdy wiele godzin spędza się przy komputerze, maszynie, biurku, czy za kierownicą w tej samej pozycji. Siedzimy ciągle w tej samej pozycji, więc nacisk na poszczególne odcinki kręgosłupa nie zmienia się, co jest szkodliwe. Pamiętajmy, że żadnych objawów bólu kręgosłupa nie wolno lekceważyć, a jeśli boli długo, udajmy się do lekarza ortopedy, który postawi właściwą diagnozę i poradzi nam, jak sobie pomóc. Chcąc ułatwić sobie codziennie funkcjonowanie, warto sięgnąć po pas lędźwiowy, który zmniejszy ból krzyża, a nawet go uśmierzy.

Czym jest pas lędźwiowy?

Pas lędźwiowy to stabilizator odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Pas wymusza na noszącym przyjęcie właściwej postawy, np. redukuje lordozę, prowokując wypchnięcie miednicy do przodu i wyprostowanie pleców. Nosząc go, wzmacniamy kręgosłup lędźwiowo-krzyżowy. Pas zaleca się w celach leczniczych, jak również profilaktycznych, często bywa pomocny w rehabilitacji. Stosuje się go także u osób cierpiących na zwyrodnienia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, dyskopatię lędźwiową, niestabilność kręgosłupa, nisko zlokalizowaną skoliozę oraz spondylartozę. Pamiętajmy, że zanim kupimy pas lędźwiowy, decyzję o jego zakupie musimy skonsultować z lekarzem ortopedą.

Kto może nosić pas lędźwiowy?

Pas lędźwiowy zapewni wsparcie dolnego odcinka kręgosłupa wszystkim tym, którzy dużo czasu spędzają w pozycji siedzącej. Kiedy go założymy, przyjmiemy prawidłową postawę. Przyda się także osobom, które podnoszą duże ciężary, gdyż przypomni o właściwej technice ich podnoszenia, zmniejszy ryzyko odniesienia obrażeń kręgosłupa. Poleca się go także osobom trenującym podnoszenie ciężarów i uprawiającym kulturystykę, które w czasie ćwiczeń mocno obciążają kręgosłup. Powinny go zakładać także kierowcy. Z pewnością znajdziemy właściwy dla siebie rozmiar, gdyż sklepy ortopedyczne oferują bogatą ofertę pasów we wszystkich rozmiarach dla pań i panów. Pas należy dopasować do rodzaju schorzenia i wykonywanego zajęcia. W specjalistycznych sklepach znajdziemy m.in pas wzmacniający kręgosłup lędźwiowy, np. na dyskopatię, usztywniający odcinek lędźwiowy kręgosłupa, przemysłowy, do dźwigania, korektor postawy oraz pas typu gorset ortopedyczny. Pamiętajmy, że noszenie pasa lędźwiowego nie zastąpi rehabilitacji.

Pas lędźwiowy jest niezastąpiony, gdy nasz kręgosłup narażony jest na wysiłek, podczas wykonywania ciężkich prac fizycznych, przy dźwiganiu lub długotrwałej pozycji siedzącej. Z pewnością sprawi, że bóle kręgosłupa będą mniej odczuwalne, ale nie znikną. Nie zapominajmy więc o ćwiczeniach i trosce o stan organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *